Här kommer recept!! och lite annat..

Recept utan bild, kan det locka er?? Det tror jag inte men då får ni istället lita på min smaklökar...

4 portioner

400g torskfile (utrotningshotad jag vet, finns alternativ)
1 ½ dl creme fraiche
½ citron finrivet skal&saft
1 fiskbuljongtärning (brukar inte ha det då jag inte har ngn buljong tärning hemma..)
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
2 tomater
2 msk hackad gräslök (kan strunta i det....)

Skär fisken i bitar.
Häll creme fraiche, saft&skal från citronen och buljongtärningen i en gryta.
Koka upp och lägg i fisken. Salta och peppra.
Koka under lock på svag värme tills fisken är vit och fast. 5-10 minuter.
Klyfta tomaterna, ta bort kärnorna och skär i mindre bitar. Lägg dem i grytan och strö över gräslöken.
Låt allt bli riktigt varmt.

Servera fiskgrytan med ris, pressad potatis eller vad ni vill :)

Den snabbare variant då jag köper fryst fisk i paket.
Försöka hugga isbiten (som innehåller fisken) i flera bitar, mikra tills det ser lite vitt ut.
Sen kan Ni följa receptet ovan...


Idag avslutade jag biologisk kemi kursen. Det BÄSTA med universitet (nåja, HÖGSKOLA!) är att en kurs är på en viss antal veckor, sen slipper man kursen för alltid! Nu ska jag börja läsa anatomi&sjukdomslära, blir så roligt att veta mer om kroppen och praktisera mina kunskaper på vänner.. hehe och hehe

Förra helgen fick jag besök av två vackra kvinnor vid namn Jenny&Sofia. De kom redan på torsdagen och stannade här i hela tre nätter då vi fick turas om att sova i mitten. min stora 140 cm säng dög åt oss och den har inte gått sönder..
men tyvärr så är min mobil inte i samma skick..
Den blev överkörd natten mellan 29 februari och 1 mars. Varför? Ja, vi hade bråttom till pendeln. Upptäckte förlusten precis innan pendeln och valet stod mellan att hinna med pendeln eller leta efter mobilen. Det blev pendeln och då tvingade jag Jenny memorera 3 saker.
1. Buss 791 MOT Södertälje C. 2. FRÅN Sergelstorg 3. LETA efter min mobil på hemvägen.

Sen på fredagsnatten/tidigt på lördagsmorgonen glodde jag på vägen med hjälp av en okänd men trevlig kille och med gemensamma syn upptäckte vi min lilla vita mobil överkörd där på vägen.

Jaha, vad göra?

HUR stor är chansen att en liten vit mobil blir överkörd?! En väg är 4-5 meter bredd och med mina kunskaper från trafikskolan så berör däckarna marken med bara 5-7 cm.
 Jaså, det handlar om 5 YNKA centimeter AV 5 meter!
Här tänker jag inte räkna ut procent eller så. Det får vänta till hösten då jag läser matematik.

Därför ber jag er om förståelse ifall jag inte svarar på sms eller samtal. Har nämnligen återgått till den gamla blåa NEC som jag fick låna då min ännu äldre NEC drunknade i Nice juli 2007.

När många skriver om deras flyttning under deras liv tänker jag skriva upp antalet mobiler jag haft.

1. Pappas nokia 3110 (bananmobil från 90 talet)
2. Nokia 3310 (Då var det dags för Halebop, 49 kr/vecka och smsa hur "mycket" du vill )
3. NEC e616, silver (samma vecka då min 3310 dog...)
4. NEC e616v, silver (Då min första NEC dog o jag fick en ny från Nils)
5. NEC, e616v, blå  (Då min andra NEC drunknade i Nice o jag fick låna från Janne)
6. SonyEricsson (förlängde abonnemanget)
7. Tillbaka till NEC  e616v, blå...


Och så ställer jag inte upp på frågesporten som pågår överallt nu.. Om några månader när det dött ut så kanske?




 


Kommentarer
Postat av: Emma M

Ditt recept låter faktiskt gott :) Jag litar på dina smaklökar och jag kan defintivt tänka mig att prova på det ;) Jag är ändå kass på att äta fisk så alla nya fiskrecept är bra! :)

Verkar som du trivs där i S-tälja iaf! :) Treevligt! Hoppas vi ses ngn gång snart trots allt :) KRAM!

Postat av: elsa

HAHA. tack igen för helgen. smack! vågar inte ens skriva om hur många mobiler jag haft. massa! ;b puss!

2008-03-06 @ 13:42:49
URL: http://elsapelsa.blogg.se
Postat av: malin

åååh tack, det kändes mkt bättre nu ;-)

2008-03-07 @ 12:25:25
URL: http://mallie.blogg.se
Postat av: Josannah

åhh, din recept låter faktiskt gott, blev genast sugen på den, tänkte prova med persilla istället för gräslök för persilja har vi här hemma... hrmm.. funderar lite till.. uhmm

2008-03-07 @ 16:46:20
URL: http://www.nightday.blogg.se
Postat av: Sarah

HAHA! Sitter här och skrattar hårt! Det där med Mohamed är en lång historia. Jag skämtade med föräldrarna om Mohamed och jag tror att de gick på det... :)

2008-03-08 @ 11:24:53
URL: http://q86.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback